MONES I GEGANTS

 

monesigegants1

Han perdut l’oremus!

Ostres!, potser ara no m’he expressat prou bé, potser ho he fet de manera políticament incorrecta perquè he utilitzat la paraula “oremus”, una forma llatina que significa “preguem”, un terme d’origen litúrgic que fan servir els capellans per convidar l’oració. I tot perquè estic sota la influència i l’adoctrinament de milers i milers d’anys d’una opressiva i competitiva cultura catòlica, patriarcal i capitalista.

També, podia haver dit que han perdut el nord!, però llavors em dirien que estic sota la influència d’una cultura supremacista que situa de forma preferent l’hemisferi nord de la terra per sobre de l’hemisferi sud.

La realitat és que només volia expressar que han perdut el control, fa temps que està fora de lloc la gent que després d’acusar a les pubilles de masclisme, després d’assenyalar als gegants i a les havaneres d’esclavisme, colonialisme i racisme, després de considerar "Allò que el vent s’endugué" com una pel·lícula “non grata” per ser desconsiderada amb els estereotips que perpetuen un problema racial, després de manifestar que picar el cagatió és ensenyar violència als nens, després de fustigar als Conguitos i el Cola-Cao, ara criminalitzen les mones de Pasqua, fent retirar-ne una de l’aparador de la pastisseria on estava exposada.

Motiu? Una figura feta amb xocolata negre que representa una dona de color amb els llabis pintats, amb davantal i una gorra de pastisser, subjectant dues safates. Sembla que evoca l’esclavisme i és sexista, diuen.

monesigegants2Ridiculitzen l’autèntica lluita per la igualtat dels drets les i oportunitats, sense discriminació ni distinció per sexes, per races, per religió o qualsevol altre tipus de condició o circumstància personal o social. Això és un tema fonamental, no es pot portar a caricaturitzar-lo, és molt seriós, i sembla que se’n fotin, el banalitzen.

Mones i Gegants. De veritat que es pot considerar apologia del racisme i de l’esclavisme la mona de Sant Cugat? I llavors, menjar-se una figura que representa una gallina de xocolata és fer una animalicidi? Destruir amb un cop sec una caseta de xocolata és apologia de desnonar, per enderrocar-la i fer nous pisos? És la cultura de l’especulació? Uf! Voleu dir que el que veu la gent quan passava per davant de l’aparador no era només una espectacular mona de Pasqua i prou?

Doncs no! Sou una colla de superficials, perdeu el sentit de la importància de les coses, però el pitjor és que feu perdre aquest sentit a la gent que us escolta. Creieu ser la nova policia de la moral i l’ètica, però us quedeu en simples censors del que és políticament correcte o incorrecte, no aneu a aprofundir en les causes i en les conseqüències. Us quedeu en el que és fàcil, no arribeu al rovell de l’ou, ni a cap lloc que requereixi esforços, treball i sacrificis per arribar al fons i aconseguir les solucions. Voleu destruir, però no sou capaços de construir.

monesigegants3Sabeu el que val una mona? Sabeu el que ha augmentat el preu de la xocolata? Sabeu el que ha augmentat el preu del sucre? Sabeu el que ha pujat tot? Això és el que és realment important, el que fa que moltes famílies no puguin mantenir el nivell de vida anterior, que molts padrins no puguin regalar mones als fillols i les filloles trencant, no per voluntat pròpia, una tradició ancestral que ve del segle XV, que moltes llars estiguin en dificultats i arribant al llindar de la pobressa, que la gent estigui perdent la il·lusió. Amb aquests discursos banals, que són discursets, polèmiques intranscendents que generen el típic debat que no va enlloc, que desvien l’atenció de les coses greus que passen realment, de les autèntiques perversitats que es fan i es permeten continuar fent.

monesigegants4Mentre fem retirar mones dels aparadors de les pastisseries, intentem silenciar “el meu avi”, provoquem que HBO retiri del seu catàleg algunes pel·lícules d’època que avui no responen als patrons considerats correctes, reeditem un compte de la Ventafocs que refusa al príncep, ens anem carregant les tradicions i altres collonades (suposo que aquesta paraula deu ser també masclista), passen coses molt grosses i callen. La perversa estupidesa només dona per callar, no per fer lluitar ni per construir.

Callen davant l’augment de les diferències socials i econòmiques. Callen quan els jutges donen impunitats a militars de la caserna del Bruc responsables del sorteig d’una prostituta. Callen, quan dia darrere dia, la sanitat pública ens tracta com si fóssim un ramat de bens. Callen mentre se segueix desnonant a famílies amb criatures petites i persones de la tercera edat. Callen davant la vergonya de les llistes d’espera a les residències per a persones de la tercera edat que és de dos i tres anys.

I mentre a França, les esquerres es mobilitzen, aquí el problema està en la mona de Pasqua, no hi ha cap dubte.

Cuideu-vos molt! 

 

Xavier Mas i Casanova

Economista Col·legiat núm. 9493
Professor/Consultor ADE – UOC Universitat Oberta de Catalunya